Är tjeckiska Karp Special? (Je Cesky kapr Zvláštní?)
2008 29 12 2008Článek mot ČEŠTINĚ Dole (Klikněte na "Läs resten ...")
Som du kanske redan vet, tjecker och slovaker äta karp på julafton som sin huvudsakliga skålen. Är detta den enda dag som de äter fisk då? Peter GANDALOVIČ, tjeckiska jordbruksministern, startat ett projekt för att uppmuntra tjecker att äta mer fisk året runt. Tydligen, Tjeckien är ett av de största producenterna av fisk, men det är ett land som har den lägsta andelen fisk (vi inte har information om Slovakien). Dessutom senaste nyheterna meddelade att tjeckiska forskare att starta ett treårigt projekt för att bevisa att karp kött kommer att förbättra människors hälsa. Kommer dessa incitament ändra denna sorgliga statistiken?
Projektet leds av Peter GANDALOVIČ kostar landet cirka 150 miljoner kronor. Förhoppningsvis kommer detta projekt att öka konsumtionen av sötvattensfiskarna och ge mer tjeckerna att dra nytta av dem. Tyvärr tjeckerna producerar tusentals ton karp och andra sötvattensfiskarna men de flesta av dem som exporteras till andra länder. Projektet ska få mer medvetenhet för inhemsk fisk som skall konsumeras under hela året och inte bara under julen.
Förra veckan Ceske Noviny meddelade att tjeckiska forskare kommer att inleda ett tre år långa projektet som kommer att bevisa att karp konsumtion kommer att förbättra människors hälsa. Denna studie inleddes bygger på en mycket lyckad studie av eskimåer på Grönland, som inte lider av hjärtsjukdomar. Grönlands fiskkonsumtionen är mycket högre än i Tjeckien, där tjeckerna äter bara omkring fem kilo fisk per person och år. Följaktligen har ungefär 50 procent av alla dödsfall i Tjeckien på grund av hjärt-kärlsjukdomar. En liknande studie genomfördes i Sverige vid universitetet i Uppsala, där forskarna testade hälsoeffekter av lax och öring och fått ett prestigefyllt internationellt pris i september i år.
Den tjeckiska forskare fokuserar dock på tjeckiska karp från Vodnany i södra Böhmen. Fisken kommer att matas med en särskild livsmedel berikas med nyttiga ämnen som kommer att öka storleken på de omega-3 fettsyror i kött. Omkring 120 patienter som genomgått hjärtoperation, kommer att serveras karp filéer tre gånger i veckan i 1,5 månader. Projektet kommer att omfatta Research Institute of Fish kultur och Hydrobiology vid University of South Bohemia i Ceske Budejovice, ett lokalt fiske företaget och institutet för klinisk och experimentell medicin (IKEM) i Prag.
Kommer incitament öka fiskkonsumtionen i Tjeckien? Dessutom kommer karp studien visar liknande eller ännu bättre resultat än de schweiziska studien? Kanske det är något speciellt med tjeckiska karp. Tyvärr, amerikanerna säger att karp kött är den värsta fiskkött någonsin. Är det sant?
***
Jak již možná vite, CESI en Slováci ji kapra na Štědrý den jako Hlavní chod. Je Štědrý den jediným Dnem, kdy tedy ji ryby? Petr GANDALOVIČ, ministr zemědělství České republiky, zahájil projekt na podporu konzumace ryb v České republice po celý rok. Kupodivu, Česká republika jedním z největších producentů ryb, ale je to Země s nejnižší konzumací ryb (nemáme informace o Slovensku). Navíc Poslední zprávy oznámily, že čeští vědci Zahájí tříroční projekt, který má dokázat, že kapří maso zlepší celkové Zdraví člověka. Změní Tyto aktivity TÚTO smutnou statistik?
Projekt pod vedením Petra Gandaloviče bude štát zemi asi 150 milionů korun. Doufejme, že zvýší spotřebu sladkovodních ryb en vice Čechů bude z tohoto projektu těžit. Bohužel, CESI produkují tisíce tun kaprů en dalších sladkovodních ryb, ale většina z nich je vyvážena göra ostatních zemí. Projekt med mel přinést větší informovanost o rybách pěstovaných Doma en mel av zvýšit konzumaci ryb po celý rok en ne Jen během Vánoc.
Minulý Tydén České Noviny oznámily, že čeští vědci Zahájí tříroční projekt, který dokáže, že konzumace kaprů zvýší celkový zdravotní stav. Táto studie byla založena na veľmi úspěšném studiu s Eskymáky mot Grónsku, kteří netrpí srdečním onemocněním. Spotřeba ryb mot Grónsku je mnohem vyšší než v České republice, kde CESI Jedi Jen asi sällskapsdjur kilogramů ryb na jednoho obyvatele za rok. V důsledku toho asi 50 procent všech úmrtí v České republice je z kardiovaskulárních onemocnění. Podobná studie byla provedena har Švédsku na univerzitě mot Uppsale, kde vědci potvrdili zdravotní prospěch lososů en pstruhů en obdržela prestižní Mezinárodní ocenění mot září tohoto roku.
Čeští vědci se však zaměří na České kapry z Vodňan mot jižních Čechách. Ryby budou krmeny speciální potravou obohacenou prospěšnými látkami, které zvýší množství Omega-3 mastných kyselin mot Mase. Asi 120 pacientů, kteří podstoupili operaci Srdce, budou krmeni kapřími filety třikrát týdně po dobu 1,5 Mesice. Projekt bude zahrnovat Rybářský en hydrobiologický výzkumný ústav Jihočeské univerzity mot Českých Budějovicích, místní rybářství en Institutu pro klinickou en experimentální medicínu (IKEM) Praze.
Zvýší Tyto aktivity spotřebu ryb v České republice? Ukáže studie kaprů Podobne anebo dokonce lepší výsledky než švýcarská studie? Možná jsou čeští kapři mot něčem Zvláštní. Bohužel, Američané říkají, že kapří maso je nejhorší rybí maso vůbec. Je till Pravda?
Källor (ZDROJE):
Radio.cz
Ceske Noviny
***








































Tja, folk gillar att fånga karp för att få en bra känsla men de tycker inte om att äta den. Det är för benig och köttet inte smakar lika bra som annat fiskkött. Kanske tjeckiska karp kött är bättre men jag kunde inte äta den där.
[...] Är tjeckiska Karp Special? (Je Cesky kapr Zvláštní?) | CzechFolks.com [...]
Jag får samma svar från amerikanerna: Karp är BLÄÄ!
Jag har aldrig ätit karp, jag är inte en fisk person. Vi har alltid haft en schnitzel hemma: o)
Karp är ganska bra. Ge det ett försök.